„Jó indulattal azt mondhatjuk, hogy ennyi tananyagot a gyerekekbe nyomni dilettantizmus és embertelenség, kicsit rosszindulatúan viszont azért van, hogy ne tudj gondolkozni, ne legyen időd, legyél rabszolga!” Erről Vekerdy Tamás beszélt az ATV, Egyenes Beszéd című műsorában.
VIDEÓ:
Keményen fogalmazott a népszerű pszichológus egy televíziós
interjúban. Vekerdy szerint még jó indulattal is csak azt mondhatjuk,
ennyi tananyagot dilettantizmus ráerőltetni a diákokra. Szerinte a
tanárokat gúzsba kötötték, mert rengeteg baromságot terheltek rájuk, és
így várják el tőlük, hogy teljesítsenek.
“Ez az óraszám embertelenség. Ha rosszindulatúan közelítjük meg a dolgot, akkor azt mondhatjuk, azért van ez így, hogy a diák ne érjen rá semmire, ne tudjon gondolkodni, szokja meg korán a “rabszolgalétet”. Ilyen mennyiségű tananyagot tulajdonképpen a felejtésnek tanulnak. A kevés, de jól rendszerezett információ maradandó, a rendszer nélküli, hatalmas tananyag azonban dezorientál, és jó része a felejtés homályába vész.”
– mondta a pszichológus.
“A finnek úgy tudtak felemelkedni, hogy az egész országban egyformák az iskoláik. Mind jól felszerelt, jól kiépített, és ami még fontosabb: valamennyiben jól felkészült tanárok dolgoznak. Ez kulcsfontosságú egy nemzet felemelkedésében. Ha az oktatásból elvesszük a pénzt, akkor a nemzetet pusztítjuk”
– tette hozzá.
Vekerdy véleménye szerint a tanárok a rájuk kivetett plusz
adminisztratív terhek miatt kevesebbet tudnak foglalkozni a gyerekekkel,
holott ez kellene legyen a legfontosabb feladatuk.
“A kötelező portfólió írás ostobaság, senki sem olvassa ezeket végig. Csak arra jó, hogy a tanár ne érjen rá mással foglalkozni. Mindenki tudja, hogy a jövőben két dolog lesz igazán fontos: a kreativitás, és a kritikus gondolkodás. Utóbbit nagyon nem szeretik nálunk” – mondta a szakember.
A pszichológus szerint nem a jó tanulók fogják előrébb mozdítani a
világot. Megjegyezte: a rendszer hibái miatt a szülőknek cinkosnak kell
lenniük. “Negyven példát hozott haza a gyerek péntek délután? A
szülő majd megírja a tanárnak, hogy családi okok miatt nem tudta
megoldani mindet. És ezzel a szülő igazat fog írni”. – zárta gondolatait Vekerdy.
&
*Forrás:
*A témához szorosan kapcsolódó anyagok:
https://tenyekerodje.blogspot.com/2016/03/az-iskolaztatas-rejtett-programja-nem.html
http://tenyekerodje.blogspot.com/2019/03/petofi-szent-gyorgyi-kabos-nem-tudott.html
http://titokterminal.com/az-oktatasi-rendszer-mar-iskolas-korban-kioli-a-kreativitasert-felelos-zseni-en-t-a-gyerekekbol/
https://ujvilagtudat.blogspot.com/2017/12/a-modern-oktatasi-rendszer-6-problemaja.html
http://tenyekerodje.blogspot.com/2013/12/az-oktatasi-rendszer-hazugsagai-es.html
https://tenyekerodje.blogspot.com/2017/11/ken-robinson-ted-oktatasi-rendszer-hibai.html
https://www.vilaghelyzete.com/2012/10/az-oktatasi-rendszer-hazugsagai-es.html
https://embers-eg.webnode.hu/news/tenyek-erodje-a-magyar-oktatasi-rendszer-harom-fobune-oktatas-es-elidegenedes/
http://tenyekerodje.blogspot.com/2018/02/az-oktatas-tiltott.html
https://www.life.hu/sztarok/20190314-foldes-eszter-gyerekkori-traumajarol-vallott-megvertek-es-megalaztak-az-iskolaban.html?fbclid=IwAR39oL9KYp-cCvd5r0bxcu_NoxR1o6K5SYsAPGHyXNsiPqy9ccCEMzr7le8
https://index.hu/belfold/2019/05/21/ingazo_gyerekek_ausztria_oktatas_osztrak_iskolaba_jar/?fbclid=IwAR0UhUSCifTUetojEb20j2jmFu11kNwFburke5XsGGQ9ohhDdlFz7S2RQFc
https://www.facebook.com/alkalmazottoktatastan/
https://tanarvelemeny.blog.hu/2019/06/09/az_5_leggyakoribb_tanari_tulkapas?fbclid=IwAR3sHe_C9EAG6tBXK2E80FGnbTUsjTicTpRppKlJK9zB9KuF-wkNr3UABE0
https://www.csaladinet.hu/hirek/gyerekneveles/kisgyerekek/27592/nem_kituno_bizonyitvany_hanem_feltetel_nelkuli_szeretet_kell_a_sikeres_elethez/?utm_source=CsnetFacebook&utm_medium=Facebook&utm_campaign=CSNETFB&fbclid=IwAR2HYTUzaPeF1eYic3zGgZDveFsQM_3da9DYQkPaAM2zAOVaXOQavR89JsY
https://tenyekerodje.blogspot.com/2016/06/szent-gyorgyi-albert-velemenye-magyar.html
https://www.csaladinet.hu/hirek/gyerekneveles/gyerekek_fejlodese/24967/zold_toll_modszer_zsenialis_otlet_egy_gyermekpszichologustol_ami_meghozza_a_gyerek_kedvet_a_tanulashoz
https://igazsag-az-emberrol.webnode.hu/
https://tenyekerodje.blogspot.com/2017/11/vadolom-az-iskolarendszert-prince-ea.html
http://hasznaldfel.hu/2016/04/a-kozepszeruseghez-kitaposott-ut-vezet-oktatasi-rendszernek-hivjak.html
https://varosban.blog.hu/2013/03/08/zarjuk_be_az_osszes_iskolatSlow to Flow - Lassíts, hogy ÉLJ facebook |
Külön kell-e választani a tudást (IQ-t) és az érzelmi intelligenciát (EQ-t)? És ha igen, miért nem?
http://www.tanultiskolazatlanok.com/
https://20on.hu/kiegtunk-mielott-a-palyara-lephettunk-volna-tanarjeloltek-az-osszeomlas-szelen/
&
Kiegészítés:
Vekerdy Tamás: a katasztrófa szélén az oktatásunk
A poroszos-szovjet jellegű iránytól eltérően
az ideális iskola gyermekbarát és elfogadó a gyermekpszichológus
szerint.
Lényeges részletek a cikkből:
A tehetséges gyerekek nemegyszer későn érő típusok.
Mindebből
az is következik, hogy a mi mai iskoláinkban az iskolai teljesítmény
nem korrelál az életben való beválással, boldogulással. Petőfitől
Picassóig, Edisontól Churchillig hozhatnánk a példákat arra, hogy
„bukott”, „teljesítésképtelen”, „tompa”, „képezhetetlen” gyerekek
(ezeket a minősítéseket a nevek felsorolásának sorrendjében kapták meg
az illetők) hogyan cáfoltak rá az iskolai diagnózisokra, jóslatokra.
Mire
lesz szükség az elkövetkezendő negyven évben a munkaerő-piacra és a
társadalomba való sikeres belépéshez?
A vizsgálatok szerint öt dologra,
készségszinten.
1. írás
2. értő olvasás
3. elemi számolás
4. komputerkezelés felhasználói szinten
5. angol nyelv
Ez
nem azt jelenti, hogy ne legyenek tantárgyak. A tantárgy ideális
esetben egy szép mező, ahol találkozik a tanár és a diák, hogy aztán
együtt rácsodálkozzanak „az ember és a világ nyilvánvaló titkaira”,
ahogy Goethe mondja."
Az
anyagot nem befejezni kellene, ennek semmi értelme, így csak a felejtés
számára tanítunk, hanem meg kellene merítkezni, ráérősen, szemlélődve
egy-egy jelenségben.
És: ne kezdjük a kémiát és a fizikát
molekuláris, atomi magyarázatokkal, azzal kellene kezdenünk például,
hogy miért lesz világosabb a tea, ha citromot csöppentünk bele?
Réges-régen természettudományt kellene tanítanunk, vagyis összevonva
fizikát, kémiát, biológiát, és az egyszerű elemi jelenségeken
szemléltetve őket.
– Amikor én tanítottam, a varázsszavak a
tanterv, tanmenet és a haladási napló voltak, és – legalábbis a napló
szerint – mindent „le kellett adni”.
- Köztudott, hogy Magyarországon az iskolák 75%-ban a felejtésnek tanítanak. Minimum ennyi megy veszendőbe a tananyagból.
...
Míg az iskola nagyon gyakran azt követi, hogy „legyél, akivé én akarlak tenni”, és ez rossz esetben a megtörés, megtöretés, jó esetben az örök lázadás és harcok útja.)
Gondoljuk meg, a mai iskola a nyolcféle intelligenciából csak egyre tart igényt, az értelmi intelligenciára, azt is csak félig
méltányolja. A verbális, szóbeli intelligencia mellett a performációs,
cselekvéses intelligenciára (ez is az értelmi intelligencia része!), a
„néma tudásra” (tacitknowledge, néma tudás – Polányi) már ügyet sem vet.
Pedig gyerekkorban ez az erősebb, ez viszi magával a szóbeliség
kifejlődését is.
...
Több helyütt mondta: mentsük ki a gyerekeket az állami iskolából. Miért?
–
Mert a mai magyarországi iskola nem a gyerekekhez, nem testi és lelki
szükségleteikhez, nem életkori sajátosságaikhoz szabott. Elundorítja
őket a tanulástól, ahelyett, hogy rávezetné a világ és az emberi
jelenség érdekességére.
Az államközpontú porosz-szovjet típusú iskola a diktatúra iskolája, a gyermekközpontú iskola a demokráciáé.
Egy
ország mentális állapota is attól függ, mennyit ruházunk be
szellemileg, lelkileg és anyagilag az oktatásba. Ha ezt megspóroljuk,
újra mondom, abból katasztrófa lesz.
Forrás/folytatás:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése