Tényleg olyan jó vagy
a dolgokban, mint hiszed? Jól bánsz a pénzzel? Jól olvasol az emberekben? Milyen az egészségi állapotod
az ismerőseidhez képest? Jobb vagy nyelvtanból az átlagnál?
Tudni, mennyire értünk valamihez és hogy milyenek a képességeink
másokhoz képest nem csupán önbizalom-növelés. Segít eldöntenünk, mikor bízhatunk
saját döntéseinkben és ösztöneinkben, és mikor szorulunk tanácsra. Ám pszichológiai kutatások azt mutatják,
hogy nem vagyunk túl jók saját képességeink felmérésében. Valójában gyakran túlbecsüljük
képességeinket. A kutatók nevet is adtak a jelenségnek: ez a Dunning–Kruger-hatás. Ez megmagyarázza, miért mutatja
száznál több tanulmány, hogy az emberek jobbnak hiszik
magukat másoknál. A jelenség annyira gyakori, hogy az már ellentmond
a matematika törvényeinek. Amikor szoftverfejleszőket kértek
saját teljesítményük értékelésére, az egyik cégnél a válaszadók 32%-a,
míg a másiknál 42%-uk a legjobb 5%-ba sorolta magát.
Nem csupán elszigetelt esetekről van szó. Az emberek általában másokénál
jobbnak tartják egészségi állapotukat, vezetői
készségeiket, erkölcseiket és sok mást. Különösen érdekes, hogy gyakran
a legkevésbé jól teljesítők becsülik túl leginkább a képességeiket. A gyenge logikai készségekkel, nyelvtani, pénzügyi és matektudással, érzelmi intelligenciával, laborvizsgálatokban való jártassággal és sakktudással rendelkező emberek mind majdnem olyan
jónak tartják magukat, mint a profik.
Ki hajlamos leginkább
az efféle téveszmékre? Sajnos, mindannyian, hiszen mindenkinek
vannak tudásbeli hiányosságai, amelyeket nem vesz észre.
Amikor Dunning és Kruger, a két
pszichológus először írt erről 1999-ben, azt állították, hogy a hiányos tudással
és képességekkel rendelkezőket kettős átok sújtja. Először is, gyakran hibáznak
és hoznak rossz döntéseket. Másodszor, a hiányos tudásuk miatt
nem ismerik fel saját hibáikat. Azaz a rosszul teljesítőknél
pont a szakértelem hiányzik, amely segítségével felismerhetnék
rossz teljesítményüket. Amikor pl. a kutatók egyetemi vitakörök résztvevőit vizsgálták, azt látták, hogy a selejtezőkön részt vevő
csapatok leggyengébb 25%-a minden ötből majdnem négy kört elvesztett.
Ám azt hitték, hogy az esetek
60%-ában nyertek. Mivel nem értették jól a vita szabályait, a diákok nem vették észre,
mikor és milyen gyakran omlott össze az érvelésük. Ez nem azt jelenti, hogy az egónk miatt
nem vesszük észre gyengeségeinket. Az emberek általában elismerik
hiányosságaikat, amint felismerik őket. Az egyik tanulmány során a logikai kvízben
először rosszul teljesítő diákok, akik utána részt vettek
egy rövid logikai kurzuson, nagyon is készek voltak borzasztónak
minősíteni korábbi teljesítményüket. Ez lehet az oka, hogy a közepes
tudással és átlagos tapasztalattal bírók gyakran kevésbé bíznak képességeikben. Eleget tudnak ahhoz, hogy tudják,
mennyi mindent nem tudnak.
Ők másféle hibára hajlamosak: azt hiszik, mindenki más is
épp annyit tud, mint ők. Az eredmény, hogy mind a tudatlan,
mind a nagy tudású emberek gyakran tévesen ítélik meg önmagukat. Ha nem elég kompetensek valamiben,
nem látják meg a hibáikat.
Ám ha nem vesszük észre, amikor
a Dunning–Kruger-hatás alatt állunk, hogyan tudhatjuk meg, mennyire vagyunk
valójában jók valamiben? Először is, kérj visszajelzést emberektől, és gondold végig, amit hallasz,
akkor is, ha nehéz. Másrészt, s ez még fontosabb:
folyamatosan tanulni kell. Minél többet tudunk, annál kisebb az esélye, hogy láthatatlan
hiányosságok lesznek a tudásunkban.
Forrás / Videó:
&
John Cleese a hülyékről:
A
Dunning–Kruger-hatás az a jelenség, amikor minél kevesebbet tud valaki
egy adott dologról, annál inkább hajlamos túlbecsülni a saját tudását.
A jelenséget a Cornell Egyetem két kutatója, Justin Kruger és David Dunning mutatta ki. Az eredményeiket 1999 decemberében publikálták a Journal of Personality and Social Psychology folyóiratban.
A jelenséget a Cornell Egyetem két kutatója, Justin Kruger és David Dunning mutatta ki. Az eredményeiket 1999 decemberében publikálták a Journal of Personality and Social Psychology folyóiratban.
Kruger és Dunning szerint számos tanulmány sugallja, hogy a legkülönfélébb területeken, az olvasott szöveg megértésétől a gépjárművek használatán át a sakkozásig és teniszezésig, az amatőrök magabiztosabbak a szakértőknél. Azt feltételezték, hogy egy tipikus jártasság esetében a hozzánemértők:
- hajlamosak túlbecsülni a saját képzettségüket,
- nem képesek felismerni, ha más ért hozzá,
- nem képesek felismerni, hogy ők maguk mennyire nem értenek hozzá,
- ha fejlesztenek a saját szakértelmükön, képessé válnak annak
felismerésére, hogy korábban nem értettek hozzá.
***
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése