A szimbólumok a legtöbb ember számára jelentéktelenek, észrevétlenek,
de mégis életünk elválaszthatatlan részei, nyakláncon, gyűrűn,
karkötőn, ruháinkon is hordjuk őket. A magyar népművészet is felhasznál
ősi szimbólumokat, melyek a használati tárgyakra kerültek fel.
Gondoljunk a húsvéti tojásra „írt” jelekre. Amennyiben mindennapi
életünk látótérben vannak ezek a jelek, segítő, tudatemelő,
egészségesítő hatásúak lehetnek.
Ősidők óta létezik és alkalmazzák a jelekkel, geometriai ábrákkal
való gyógyítást. A megfelelően elhelyezett vonalak, vonalsorozatok a
jelgyógyászat alapelemei, és majd minden ábra felbontható vonal
alapegységekre. A jelekkel való gyógyítás minden kultúrkörben, minden
földrészen ismert, az észak-amerikai indiánoktól a belső-ázsiai
sámánokig, Indiától Afrikáig, az Amazonas vidékétől Pápua Új-Guineáig.
Valószínűleg az emberiség legrégebbi tudásáról van szó, melynek elméleti
hátterét és működését csak a legújabb biofizikai és információs
kutatási eredmények tették lehetővé.
Ma már kutatások bizonyítják ugyanis, hogy pl. az egyenlő szárú
kereszt információ blokkoló, a sugárzások, az elektromágneses hullámok
áramlását megszüntető erőtér. Védőfunkciójánál fogva alkalmas például az
ártalmas geopatikus zónák semlegesítésére, a negatív sugárzású helyek
közömbösítésére. Az egyenlő szárú kereszt által gerjesztett erőtér
nagysága a kereszt méretétől függ. Egy 2×2 m-es kereszt alkalmas egy
közepes városi főtér energetikai védelmére, egy 40×40 cm-es kereszttel
kb. 5 méter sugarú körben tudjuk az adott területet a geopatikus
sugárzásoktól tehermentesíteni. Az egyenlő szárú kereszt és erőterének
lényeges tulajdonsága, hogy minden sugárzást, tekintet nélkül annak
ártó, ártalmatlan/közömbös vagy hasznos/éltető jellegére, közömbösít.
Így meggondolatlan, hozzá nem értő alkalmazásával a környezetünkben lévő
esetleges pozitív energiákat is megvonhatjuk szervezetünktől.
A szimbólumokat tehát tudatosan használva rezgésszintünket
tompíthatjuk, de akár magasabb szintre is emelhetjük. Ha az ősi,
hagyományos mintákat lemásoljuk, akkor a tudatunk tisztaságától,
nyitottságától függően kapcsolunk különböző rezgéseket az anyagi
tárgyhoz vagy rajzhoz. A szimbólum felhasználójának nyitottságától, a
rezgésekre való ráhangolódási képességétől is függ, hogy mennyire válik
alkalmassá a kozmikus vibrációk vételére, melynek következtében
harmonizálódik az energetikai rendszere.
Kör: a
világmindenséget, a határtalan teret, a korlátlan időt jelenti. Ez
Isten alapmintája, ez az abszolút semmi, amely azonban képes mindent
világra hozni, és mindent visszavenni és elnyelni. Egységet, egészséget,
tökéletességet, a kiteljesedett tudatot szimbolizálja.
A szent építmények alaprajza szinte minden kultúrában kör
alakú, mandalaszerű. Ennek nagyvárosi „maradványa” a koncentrikus
körök mentén elhelyezkedő sugárutak képe.
Háromszög: az
ember három fő összetevőjét szimbolizálja: a testet, szellemet és a
lelket. Ha felfelé mutat, azt jelzi, hogy az emberi természet az isteni
felé igyekszik. Ha csúcsával lefelé mutat, a Szellem áramlása az anyag,
az anyagi felé mutat, a fekete mágia jele.
Négyzet jelöli az összes teremtmény eredeti
állapotát. Állapota a tudatlanságnak, jelenti az elementáris Világot,
jelenti a négy égtájat,négy évszakot, négy elemet:Tűz (életvágy),
Föld(jólét), Levegő(életerő), Víz(értelem).
Pentagram: Az
ötágú csillag az ember jelképe, minden elem harmóniáját fejezi ki, és a
szellem felé törekvését. Öt erő szimbóluma. Tűz, Víz, Föld, Levegő,
Éter, ezeket hívják segítségül, ezek segítik és védelmezik őket. A
felfelé álló csúcs szellemi szintű segítséget ad, a lefelé fordított a
gonoszság, labilitás és a sátán jelképe, anyagi segítséget nyújt. Ma már
betiltott jelkép, bár a Pentagon jele is, illetve a kínai zászlóban is
szerepel.
Dávid csillag: zsidó
szimbólum, két egymásba fordított, egymással szemben álló, egyenlő
szárú háromszög. Az egységet és a harmóniát jelképezi. A felső háromszög
fentről a kozmoszt szimbolizálja, s tágul lefelé, a föld felé; ez a
Szellem áramlása az anyagba. Az alsó háromszög a mikrokozmosz irányából
jön és a makrokozmoszra mutat; az anyag törekvése a szellemi felé. A két
háromszög egymásba fonódik, s így alakul ki középen az a harmónia,
amely nem más, mint az Ég és a Föld energiája, vagyis Isten és ember
kapcsolódása.
Tau kereszt: Ősi
egyiptomi szimbólum, feltételezések szerint Atlantiszból származik.
Legősibb jelentésében az út jelképe, vízszintes vonala az eget, a
függőleges szára pedig az ég kapcsolatát szimbolizálja a földdel. A tau
az út a szellem felé, mely az ég és a föld kölcsönhatásából, tudásából,
tapasztalásából fakad. Ez a jelkép megjelent az egyipromi civilizáció
befolyásán kívül is, pl. druidáknál, indiánoknál, de ezt választotta
kézjegyéül Szent Antal (antal kereszt) és Assziszi Szent Ferenc
(ferencesek) is.
Füles kereszt (Anch): ősi,
Atlantiszból származó jelkép, az ókori Egyiptomban Tut-Anch-Amon
szimbóluma volt. Nemcsak a véges földi életet jelképezi, hanem a halál
utáni halhatatlanságot is. A fáraók a tudás, a hatalom és az örök élet
jelképeként viselték, később minden titkos tudomány jelképe lett. A
hagyomány szerint viselése fokozza az életerőt, távol tartja a
betegségeket és egyéb káros hatásokat, elűzi a démonokat, megtöri a
rontást, valamint hosszú és boldog életet biztosít
viselőjének. Megtanítja viselőjét együtt élni a múltjával. Az Ankh
jelének alapja a Tau, a kör hozzáadása a legfelsőbb égi síkon az isteni
ideát, mentálsíkon a Harmadik Szemet jelenti.
Görög kereszt (egyenlő
szárú kereszt): Őskeresztény jelkép, de Oziriszt vagy akár a skandináv
Thort is jelképezheti. Két szárának metszéspontja az univerzum
központja. A kereszt összekapcsolja a vízszintest a függőlegessel, a
Földet az Éggel, az időt az örökkel, a természetet a
természetfölöttivel. A felfelé törekvést és az evilági terjeszkedést
éppúgy szimbolizálja, az egyensúlyról gondoskodik.
Talpas kereszt: ma
ismert egyik képviselője a máltai kereszt. A négy szár két részre
bomlik, melyeknek ezoterikus jelentésük van. A nyolc szár egyben a
legfontosabb lovagi erényeket is kifejezi: szegénység, “sírók”
vigasztalása, szelídség, igazságra törekvés, irgalmasság, “lelki”
tisztaság, békességre törekvés, Krisztus (a keresztény hit) követéséért
történő üldöztetés, megaláztatás elviselése.”
Latin kereszt: A
Karoling-korig az egyenlő szárú kereszt volt elterjedt, de az idõk
során a formában a középpont felfelé tolódott, mígnem kialakult a ma
ismert latin kereszt. Azt a törekvést szimbolizálja, hogy az ember
centruma és hite a földtől elmozduljon és a szellemi szférába
emelkedjen. A négy ellenkező irányba mutató szár konfliktust, kínt,
fájdalmat, szenvedést is szimbolizál, a fordított kereszt a sátánisták
szimbóluma.
Szvasztika (horogkereszt, napforgó): egyike
az ősi egyetemes alapszimbólumoknak, neve a szanszkrit szvaszti (jólét)
szóból ered. A fény, a bő(kezű)ség, az áldás, a szerencse, a kegyeltség
jele. A hinduknál szent jelnek számít, amit a mai napig
használnak. Négy szára a négy égtájra mutat, horgai a világegyetem elemi
teremtő- és hajtóerőit jelképezik. A mozdulatlan középpont
(világtengely) körüli tér és az idő körforgását fejezi ki. Iránya
kétféle lehet: 卐, 卍. A forgásirány meghatározása a szakirodalomban nem
egyértelmű, ahogy ennek jelentősége is vitatott. A jobbra mutató
szvasztika a világmindenség fejlődését szimbolizálhatja, mert a
szimbolizált forgás építő jellegű, az időspirál, amit létrehoz,
életenergiát hordoz, illetve növeli azt. A balra mutató szvasztika ennek
épp az ellenkezőjét teszi: lebontja, megsemmisíti az életenergiát,
pusztít és rombol, a visszafejlődést szimbolizálja. Tudnunk kell, hogy
az egyensúly fenntartásához építeni és rombolni egyaránt szükséges. A 45
fokkal elforgatott szvasztika a náci horogkereszt, amely az erőszak, a
fajelmélet vezérelte népirtás, a terror és az elnyomás jelképévé vált a
XX. század elején.
Yin és Yang: taoista
jelkép, a kettősségén alapuló világszemlélet, mint fény-árnyék,
jó-rossz, nő-férfi, stb. Megvilágítja a bennünk magunkban rejlő
ellentéteket, s lehetővé teszi, hogy összhangba kerüljön a körülöttünk
áramló, hullámzó erőkkel, sőt, bizonyos mértékig uralmat is nyerjünk
felettük.
Lótusz: a
vizek, a teremtés, a világmindenség és a lélek jelképe, az élet
születése, a sötét mélyben rejtőző csíra kibontakozása, félistenek
születési helye, örök élet, lelki fejlődés. Indiában a lótuszt tartják a
virágok legnemesebbjének, külön neve van a bimbónak, a virágzó és
elvirágzott lótusznak, amely egyben a múlt, a jelen és a jövő, tehát
együtt a múló idő jelképe a brahmanizmusban. A lótusz virága és
gyümölcse együtt nyílik ki, mikor a virág nyílik, már ott látjuk a
gyümölcsöt. Tehát az ok és az okozat egy időben jelenik meg, ez a Dharma
jelképe.
Om (Aum):
ősi indiai, tibeti jel, a buddhizmusból eredő szimbólum, de különböző
vallásokban is jelen van. A legszentebb mágikus hang, minden mantra
közül a leghatalmasabb, mely megvilágosodáshoz, a legfelsőbb létezővel
való egyesüléshez vezet. Az Aum hangot képező három betű utal az Isten
hármas természetére (teremtő: Brahmá; fenntartó: Visnu; pusztító: Síva)
és a három világra(föld, ég, menny), megtestesíti az Univerzum
alapeszenciáját, a radzsasz, tamasz és szattwa minőségeit.
Hórusz szeme: (Udzsat-szem)
Kezdetben Napisten, Isten szeme, Atlantiszon Thoth Isten szeme, az Ősi
Egyiptomban Hórusz szeme. Több jelentése is van, aszerint, hogy jobbra
vagy balra áll, a Napot vagy a Holdat jelképezheti. A szem alatti
könnycsepp az emberiség születésére utal (a mítosz szerint Ré Napisten
könnyeiből születtünk). A Szem végében látható spirál pedig az emberiség
jövőjét, a Szellemhez felemelkedő hosszú, ciklikus utat szimbolizálja. A
látnoki és okkult képességeknek, a szellemi fejlettségnek a szimbóluma
is volt, ezért is tulajdonítanak neki védelmező erőt. Az ősi egyiptomi
misztérium iskolák az egyéni és csoporttudat jelképeként használták.
Napjainkban a szemet külön-önmagában kódolt –információs rendszernek
tekintik.
Spirál: az
emberi fejlődés és az örvénylés jele, ha jobbra irányul, akkor a
teremtő, ha balra, akkor a romboló erőket szimbolizálja. A lélek
evolúciója is ilyen spirális vonalban halad: körben mozog, ugyanakkor
ciklusonként mindig egy szinttel feljebb lép. Fejlődésünk során ezért
könnyű a visszaesés, vagy csúszás.
Dharma kerék:
a jog és a szabályok ősi szimbóluma a buddhizmusban. A kerék küllői a
buddhizmus nyolcágú ösvényét jelképezik: helyes szemlélet, helyes
szándék, helyes beszéd, helyes cselekvés, helyes élet, helyes
erőfeszítés, helyes éberség, helyes elmélyedés
Merkaba (az
élet virága) . . a testet es lelket körülvevő, egymással ellentétes
irányban forgó energiamezőket jelenti (kerék a kerékben), olyan
energiaspirálokat jelent mint a DNS, amely a testet és lelket átemeli
egyik dimenzióból a másikba. Mer –Fény, Ka –Lélek/Szellem, Ba –Test,
Fény-Lélek-Test energia komplexum. Központja /magja/ a gyökér csakrában
helyezkedik el, ez az isteni erő, a Kundalini. A Mer-Ka-Ba meditáció
módszere 17+1 légzésből áll, ebből az első 6 a polaritást hivatott
egyensúlyba hozni, a következő 7 az egész testet feltöltő pránikus
folyamot hozza létre. Az ezeket követő légzések a tudatot emelik a
negyedik dimenzióba, és végül az utolsó előtti 3 légzéssel felállitjuk a
testben és a test körül forgó Merkaba-t.
Források:
http://eljunktudatosan.hu/eletmod/szimbolumok-jelentese.html
http://lelekut-fejlodes.hu/egyeb_szimbolumok.htm
Felhasznált irodalom:
Dr. Csiszár Róbert: A kereszt, mint gyógyító jel (Természetgyógyász Magazin)
Majoros János Károly: Az emberi energiarendszer harmonizálása 2. rész
– A jelképekről, szimbólumokról (Természetgyógyász Magazin)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése