Sokan gondolják, hogy a vegetáriánusok és a vegánok
elrontották a fontossági sorrendet – miért fontosabbak az állatok, mint
az emberek? Pedig a nagyüzemi állattartás ellen nagyon komoly emberi
jogi szempontok szólnak: tönkreteszi a benne dolgozókat, olyannyira,
hogy a vágóhidak környékén az erőszakos bűnözés is bizonyíthatóan
nagyobb.
Voltam húsfeldolgozó üzemben, és voltam vágóhídon. Azt gondolom, hogy
ha eszem állati eredetű termékeket, akkor minimum azzal tartozom az
állatoknak, hogy tájékozódom életük és haláluk körülményeiről. Így
amikor adódott a lehetőség, örömmel éltem vele. Szerencsém volt, ezekben
a gyárakban csak szárnyasokat dolgoztak fel, az állatok beterelését,
ölésre való előkészítését és feldolgozását marhákkal és sertésekkel
sokkal nehezebb lett volna végignézni.
Megérkeztek a kedves és ijedt kacsák és libák, kiszedték őket a ládákból, a lábuknál fogva felakasztották őket egy futószalagszerűen haladó fogasra, kb. 60 másodperc múlva belemerültek egy medencébe, ahol az áram elkábította őket, és további 10-20 másodperc múlva elvágták a torkukat. Ők a szerencsésebbek, a nagyobb testű emlősöknél mindennapos, hogy az érzéstelenítés és kivéreztetés elégtelen, és percekkel később, még a pörzsölésnél, nyúzáskor, daraboláskor is élnek, eszméletüknél vannak.
Megérkeztek a kedves és ijedt kacsák és libák, kiszedték őket a ládákból, a lábuknál fogva felakasztották őket egy futószalagszerűen haladó fogasra, kb. 60 másodperc múlva belemerültek egy medencébe, ahol az áram elkábította őket, és további 10-20 másodperc múlva elvágták a torkukat. Ők a szerencsésebbek, a nagyobb testű emlősöknél mindennapos, hogy az érzéstelenítés és kivéreztetés elégtelen, és percekkel később, még a pörzsölésnél, nyúzáskor, daraboláskor is élnek, eszméletüknél vannak.
Meglepett, hogy nem az állatok sorsa érintett meg a legjobban, hanem az embereké. A torokelvágó kád fölött ketten álltak, nagyjából két másodpercenként vágták el egy állat torkát. Napi 8-10 órában, amiben összesen két szünet volt, egy fél és egy negyed órás, ha jól emlékszem.
A feldolgozás során viszonylag hamar lesz könnyebb az egykori, az
életét féltő élőlény helyén a húsárut látni, de a folyamatos gyilkolás
szaga a vágóhídtól ötszáz méteren belül mindent átitat, és ezt nem
képletesen értem. A dolgozókkal beszélgetve kiderült: meg lehet szokni.
Jobban szeretik a folyamat legelején az „akasztást”, mert akkor még
élnek az állatok, de igazából mindegy. Egy ilyen munka során nem csak az
állatok halnak meg folyamatosan, hanem valami belül az emberben is.
Tehát meg lehet szokni.
Mindez a kutyákkal azonosan értelmes disznók és a végtelenül jámbor
tehenek, borjak vágásánál ezerszer rosszabb. Többek között azért, mert
nekik már van fizikai erejük a rendszer adta minimális keretek közötti
ellenállásra, tehát az értelmes és kedves lények leölésének tudata mellé
még bekerül az is, hogy egyszerű mozdulatok helyett a fizikai harc,
agresszió, bántalmazás is szükségszerű lesz. Így még kevésbé őrizhető
meg, hogy az ember mentálisan legalább valamennyire rendben maradjon.
Meg lehet szokni. Mint a katonák a háborúban. Meg lehet szokni a
gyilkolást, ám ennek komoly feltétele van. Nem fogalmaztam pontosan az
imént, hogy valami belül meghal az emberben. Azt a valamit nekik
maguknak kell megölni.
Upton Sinclair már 1905-ben megfigyelte, hogy a munka után sokszor kezdenek verekedni a vágóhídi munkások: „férfiak, akik egész nap állatok fejét vágják le, úgy tűnik, rászoknak arra, hogy a barátaikon gyakoroljanak”.
Vannak, akik szerint ezt az úgynevezett Sinclair-effektus nem annyira a
vágóhídi munkából, mint inkább a vágóhídi dolgozók szociológiai,
fizikai jellemzőiből következik: itt jellemzően alacsony
jövedelmű, jó fizikumú fiatal férfiakat alkalmaznak. Vagy a bevándorlás
és az instabilitás okozza, amit az újonnan jövők beáramlásával függ
össze a vágóhíd-városokban. Vagy egészen egyszerűen maga a
munkanélküliség és annak a közelsége, ami azokon a környékeken gyakran
jellemző, ahol a vágóhidak megtelepednek.
Ezt tesztelte egy amerikai kutatás. Az „Organization & Environment” című szaklapban Sinclair megfigyelése után majdnem száz évvel később publikált tanulmány
összehasonlította a bűnügyi statisztikákat kb. hatszáz hirtelen
benépesült amerikai megyében 1994 és 2002 között. A megyék egy
csoportjában vágóhidak voltak a fő munkaadók, a másik csoportban pedig
vas+acél kohók vagy autógyártó cégek. Azt vizsgálták, hogy csupán a
hirtelen tömegesen beáramló munkások meg tudják-e magyarázni az
erőszakos bűncselekmények számának megnövekedését.
Azaz: hogy a vágóhídi munka önmagában fokozza-e a bűnözést – vagy ez is ugyanolyan ipari tevékenység-e csupán, mint a többi.
A következő faktorokat kontrollálták a kutatásban: fiatal férfiak,
szegénység, hazai és nemzetközi bevándorlók, munkanélküliség és
népsűrűség. (A kontrollálása azt jelenti, hogy vigyáztak arra, hogy
ezekből a szempontokból csak ugyanolyan adatokat hasonlítsanak össze.
Tehát hogy például ne hasonlítsanak össze egy olyan települést, ahol sok
a fiatal, életerős férfi egy olyannal, ahol inkább idősek élnek.)
A kutatás célja az volt, hogy olyan vidékekkel vesse össze a
vágóhídak által dominált körzetek bűnügyi statisztikáit, amelyek a
lehető legjobban hasonlítanak a vágóhidasokra – csupán abban
térnek el, hogy a lakók munkaidejükben nem állatokat vágnak le, hanem
valami más, hasonló nehézségű és presztízsű fizikai munkát végeznek.
A vágóhidakat fenntartó megyék igazolták a Sinclair-effektust. Itt
szignifikánsan magasabb számban tartóztattak le bűnelkövetőket erőszakos
és szexuális bűncselekmények miatt. A nemi erőszakok száma is magasabb
volt azokban a megyékben, ahol nagy számú vágóhíd működik.
A probléma természetesen nem csak az Egyesült Államokban van jelen. 2012-ben egy brazil kutatás összehasonlította
a munkahelyi stressz mentális egészségre gyakorolt hatását két
különböző munkaterületen: baromfi telepek vágóhídi részlegén és
ugyanezen vágóhidak adminisztráció részlegén. Az ugyanannál a cégnél, de
irodai munka helyett tényleges ölésben és feldolgozásban résztvevő
dolgozók stressz szintje szignifikánsan magasabb volt (87% az 51%-hoz
képest). A depressziós tünetek is jóval magasabbnak bizonyultak a
vágóhidon dolgozóknál, mint ugyanazon cég adminisztrátorainál (56% a
34%-hoz képest).
Az Egyesült Királyságban rejtett kamerás felvételek kerültek
napvilágra bio és humánus vágóhidakról, ahol a férfi dolgozók olyannyira
érzéketlenné váltak az erőszakra, hogy az állatok fejét ütötték és
rúgták, cigarettákat nyomtak el az arcukon, tompa késsel csapkodták a
torkukat, dobálták őket, nevettek és káromkodtak, miközben megölték
őket. Egy nagy amerikai kormányzati állatjóléti felmérés azt találta,
hogy a felmérésre önként jelentkező vágóhidakon, az előre bejelentett
ellenőrzések során, az ellenőrök fizikai jelenlétében a munkások
egyharmada rendszeresen és tudatosan kegyetlenkedett, okozott plusz
fájdalmat az állatoknak.
Egészen biztosan értjük ennek a jelentőségét? Az ellenőrzésben
önkéntesen részt vevő vágóhidakon, előre bejelentett időpontokban
végzett, kormányzati megbízásra készülő ellenőrzésen a dolgozók
egyharmada tudatosan kegyetlenkedett az állatokkal.
Mi történhet ott egyébként?
Vajon ezek az emberek már azelőtt is gonoszak voltak, mielőtt a
vágóhídon kezdtek dolgozni? Vagy az deformálta ennyire a viselkedésüket,
hogy megélhetésük érdekében vállalták, hogy napi 8-10 órán keresztül
állatokat öljenek és daraboljanak?
Szerintem bőven van okunk azt feltételezni, hogy ha kertészetekben
vagy a ruhaiparban dolgoznának, nem válnának gonosszá – és a kutatás,
amely a minden egyéb szempontból hasonló jellemzőjű iparú városokkal
vetette össze a vágóhidak által dominált helyek bűnözési statisztikáit,
szintén ezt erősíti meg.
A vegánizmus felé való elmozdulás mellett, úgy tűnik, az állatok
jóléte mellett egyéb fontos érvek is szólnak. Nem megtakarítható két
mondat erejéig a klímaváltozás sem: a legtöbbünk ökológiai lábnyomának
messze, messze legnagyobb részét az állati eredetű élelmiszerek
fogyasztása teszi ki. Még azét is, aki nem eszik húst hússal, de még a
vécére is autóval megy. Ennek oka kettős: a kérődzők emésztésekor
felszabaduló metán a szén-dioxidnál sokkal károsabb éghajlatváltoztató
gáz, másrészt az állatok táplálásához nagyon sok vízre és takarmányra
van szükség, ami a rendszer rossz hatékonysága miatt menet közben
„elvész”. Ugyanazon a területen termelt növényi alapú élelmiszerek
sokkal több embert képesek táplálni, mint ha ugyanott takarmányt
termelnénk, és etetett állatokkal táplálnánk az embereket.
Emlékeztetőül: az éghajlatváltozás már most ott van szinte minden háború
és fegyveres konfliktus mögött, így például a mostani szír háború és az
azt követő menekültkrízis mögött is.
Ezek mellett egy újabb okunk is van a vegánizmusra, vagy legalábbis
az afelé való elindulásra. De miért nem elég a vegetáriánusság?
Azért, mert a tejükért és tojásukért tartott állatok élete nem jobb,
mint a húsukért tartott társaiké, ugyanott és ugyanúgy végzik. Csak
előtte még többet szenvednek.
A tehén azért ad tejet, mert szült egy borjút, és azért tudjuk mi
meginni egy másik állat anyatejét, mert a bocit levágták. Egyes
országokban előtte pár hétig egy olyan szűk ketrecben tartják, ahol nem
tud mozogni, az izomzata nem erősödik meg, és így a borjúpöri még
finomabb puha lesz. Ha a boci fiúnak születik, a gyors vágóhíd egész
biztos, ha lánynak, és épp szükség van a tejére, akkor később: a tehén,
ha már nem ad elég tejet, ugyanúgy megy a vágóhídra, mint az eleve a
húsukért tartott állatok.
A kiscsibék közül a hímek a tojásból kikelés után mennek a darálóba,
vagy egy zsákban gyűjtik őket, ahol az alul levőket a többiek nyomják
agyon, a felülre kerültekkel valószínűleg majd a gáz végez. A „letojt”
tyúkok természetesen szintén a vágóhídon végzik, csak előbb egy
hangárban összezsúfolva, bizonyára egy A4-esnél kisebb területű ketrecen
élnek.
Tojásgyárban, nagyüzemi tehenészetben élni nem jobb, mint a
vágóhídon. Az állatok borzasztóan össze vannak zsúfolva, és azért, hogy a
feszültségtől megőrülve ne tegyenek egymásba kárt, érzéstelenítés
nélkül szokás levágni a disznók farkát, kihúzni a fogaikat és levágni a
tyúkok legérzékenyebb szervét, a csőrüket. Ez a munka ugyanúgy megeszi
az ember lelkét. Ha egy biofarmon érzéstelenítést alkalmaznak, akkor az
már olyan nagy szám, hogy minden szórólapra nagy betűkkel kiírják, mint a
humánus állattartás oltárán hozott hatalmas áldozatot.
A biotartás és biovágás általában ugyanúgy teljesen megfeleltethető
az állatkínzás hétköznapi meghatározásának, még ha pár ponton enyhébb
is, mint a több mint 90 százalékban jellemző nagyüzemi tartás és
feldolgozás.
Egy átlagos kutatás szerint a megkérdezettek 85%-a jelentette ki,
hogy nem ölne meg állatot azért, hogy megehesse. Húst vásárolni azonban
azt jelenti, hogy mások kényszerülnek ölni a megélhetésükért. A
brutalitást száműzzük a vágóhidakra, hogy ne kelljen szembenéznünk az
ellentéttel, ami aközött feszül, hogy húsra van gusztusunk, csak a hozzá
vezető úthoz nincsen. Ez pedig lehetővé teszi számunkra, hogy vagy ne
foglalkozzunk a vágóhídi dolgozók testi-lelki jólétével, vagy ami még
rosszabb, megvetéssel gondoljunk rájuk, amiért elvégzik a munkát, amit
mi magunk nem akarunk megtenni.
Alapvető emberi jog, hogy a munkakörnyezet ne veszélyeztesse a mentális egészségünket, a tények azonban azt mutatják, hogy a húsipar jellegénél fogva, elvben is képtelen erre.
A jelenségnek első körben inkább a férfiak az áldozatai. Még a libás
és kacsás vágóhidakon is, ahol az állatok súlya és a tanúsított
ellenállás hiánya miatt nem volt a fizikai erőnek nagy jelentősége, az
ölésnél és utána is kizárólag férfiak dolgoztak. A folyamat vége felé
lett egyre több a nő, ahogy az állat kezdett hasonlítani egy konyhai
félkész termékre. Ahol lovakat, disznókat vagy marhákat vágnak, a
nagyobb darabok miatt értelemszerűen a folyamat során végig magasabb
marad a férfiak aránya. Így a vágóhídi munka elsősorban az ő lelki
egészségüket veszélyezteti.
Az ő rossz mentális állapotuk már azonban elsősorban a náluk gyengébb
és nekik kiszolgáltatottabb nőket fogja veszélyeztetni. Jó okunk van
feltételezni, hogy a vágóhidas megyékben a nemi erőszakok magasabb
aránya mögött még nagyon sok szenvedés és fájdalom rejtőzhet. Közben egy
döntően növényi táplálkozásra épülő társadalomban ugyanezeknek az
embereknek a munkájára sokkal jobb körülmények között ugyanekkora
szükség lenne.
Van, aki szerint a vegetáriánusok és a vegánok olyan
„szentimentális” emberek, akik nem gondolnak az olyan nyilvánvalóan
fontosabb dolgokra, mint az emberek jóléte, az emberi jogok. Valójában
ennek pont az ellenkezője igaz.
A vágóhídak és a húsipar bűnözésre és a benne dolgozók lelki egészségére való hatásáról az Open Democracy oldalán olvastunk.
A cikk megírásában közreműködött Bonifert Anna, Kalóczkai Eszter és Pataki Lilla.
Forrás:
Kapcsolódó téma:
*
URALOM (2018) TELJES dokumentumfilm [Dominion]
URALOM
2018
Előzetes:
&
Teljes film:
Film-leírás:
Drón-, és rejtett-kamerás felvételek segítségével betekintést nyerhetünk
a modern állattenyésztés legsötétebb titkaiba, megkérdőjelezve az ember
állatok felett gyakorolt felsőbbrendűségének létjogosultságát.
A magyar szinkron a Magyar Vegán Egyesület és a Vegán Állatvédelem Egyesület közös projektjeként jött létre.
( Feliratos ) : https://www.youtube.com/watch?v=RS-D8W_QgYA
Forrás:
**
VEGANOSZAURUSZ / facebook
Válogatott Képes üzeneteken:
...
Facebook:
Forrás és Folytatás:
https://www.facebook.com/pg/veganoszaurusz/about/?ref=page_internal
"A VEGANOSZAURUSZ elhozza neked azokat a válaszokat, amelyeket mindig is
tudni akartál, de sose mertél megkérdezni. Tudomány. Etika. Humor."
Logo:
&
Vegán Állatvédelem
https://www.facebook.com/veganallatvedelem/?__tn__=kC-R&eid=ARAy8PCg7TAKhrzeR1-3jVMJtWpsRog8Loqc0zkJ_LlZ_eQJIe3LNEMLRBQZLHaO2j7mh5IkkD2lcN62&hc_ref=ARSIAQKflcnKaWRZ0ibQS-R-kbW_w4kE4cHumcrOVkcsib4TjI53U5Sg9JKK4DtaCZA&fref=nf&__xts__[0]=68.ARB1PziQtXVCXUNt8X_NSM-HdBkTiZ09O76w9znYyyWCPQEqhqNZcU8fLHTJKHYB7NXiAWPCt2nCWxnYlwjcnAXnUOoTqur8hY0d2KRTlMeIWVQnmLhZIYFY4BtQhgURtGpKdvCMPSkP7lQXMECTUHpT8K-D5klCp7z6B4NpRwZ2nxTJWAU3WWoD8tOTgthxbx0iyjy2C_qDWcPBIr-qav8iGKDIJPGLByrp3RZ51xScJc6DGJePc6eXhlocTQalyEFMwYvHJcazYK_ATli8NySxD-BMZL48GXd7M4uFaZ3-TKMpLzKD2mjr__8YQ0zER3MQzk97FZuLAtjfWe8a4nCS_jIZ-hiVJXfZPQw_kirFudeL5Mkx3Mw
***
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése