"A Nagy Felejtés arra a gazdag tudásra vonatkozik, amit kultúránk akkor vesztett el, amikor új, civilizált életmódunk megkezdődött. Arra a tudásra, ami lehetővé tette az őslakosok számára a túlélést, annak tudására, hogy valaha mi is törzsközösségben éltünk, és annak megértésére, hogy csupán egy voltunk a sok ezer kultúra közül. Mindez néhány rövid nemzedék alatt eltűnt..."
A Nagy Felejtés című teóriát először Daniel Quinn fogalmazta meg Izmael című könyvében, melyet mindenkinek ajánlunk: http://katalizatorkiado.hu/termek/dan...
fordította: Sevaster
Felolvasta: Szabó Sipos Barnabás
Zene: Camino Rojo del Corazon - The Big Forgetting
design: RastaBrotha - http://raas.me
Iratkozz fel, hogy első kézből értesülj legújabb videóinkról, melyek most már nem csak zenék, hanem ismeretterjesztő anyagok is! / Subscribe: http://youtube.com/egysegmedia
"Lájkold" facebook oldalainkat friss híreinkért! / Like us: https://www.facebook.com/egysegmedia
honlapjaink / our websites:
http://www.egysegmedia.hu
http://www.adambatyam.com
Egység Média / Bérczes Ádám
***
HALLOTTÁL MÁR A NAGY FELEJTÉSRŐL? 10.000 ÉVVEL EZELŐTT TÖRTÉNT, ÉS TELJES HATÁSSAL VAN AZ ÉLETEDRE
A Nagy Felejtés arra a gazdag tudásra
vonatkozik, amit kultúránk akkor vesztett el, amikor új, civilizált
életmódunk megkezdődött. Arra a tudásra, ami lehetővé tette az őslakosok
számára a túlélést, annak tudására, hogy valaha mi is törzsközösségben
éltünk, és annak megértésére, hogy csupán egy voltunk a sok ezer kultúra
közül. Mindez néhány rövid nemzedék alatt eltűnt.
A Nagy Felejtés az oka az óriási
kulturális összeomlásnak, amikor egyszer csak a törzsközösségben élő
emberek egy új és különös, tömegeket központosító társadalomban találták
magukat. Új hiedelmek, új életmódok igyekeztek kitölteni a kulturális
vákumot. A korábban több ezer évig működő természetes kiválasztódás
hiánya miatt azonban ingatag volt ennek az új kultúrának a fejlődése.
Csak nemrégiben derült fény a Nagy
Felejtésre. Ennek megértésével megláthatjuk pusztító kultúránk okait. Ha
pedig újra emlékezünk arra, amit elfelejtettünk, kezünkben tarthatjuk a
jövőt.
Hogyan történt a Nagy Felejtés?
Kb. 10.000 évvel ezelőtt kezdődött,
amikor a közel-keleti kultúra olyan életmódot választott, amivel
korábban még nem próbálkoztak emberek.
Intenzív mezőgazdaságot kezdtek folytatni, ami lehetővé tette számukra, hogy településeken éljenek.
Hatalmas élelmiszertartalékokat
képeztek, ami népesség- és geográfiai robbanáshoz vezetett. A kezdetben
gazdálkodó közösségek végül falvakká, majd városokká, végül pedig
királyságokká váltak. Megkezdődött a civilizáció.
Ez azonban jóval korábban volt, mint az
írásos történelem, valójában több ezer évvel előbb. Addigra azonban az
új kultúrájú emberek elfelejtették, hogy mi történt. Elfelejtették, hogy
valaha vadásztak, gyűjtögettek, és nomád életmódot éltek. Azt hitték,
hogy az emberiség a civilizációval együtt érkezett a bolygóra. Azt
hitték, hogy a civilizáció és a helyhez kötött mezőgazdaság az emberiség
természetes állapota, olyan természetes, ahogyan a csordában élés és a
legelés természetes a bölény számára.
Természetesen ebből az a hiedelem
alakult ki, hogy csak néhány ezer évesek vagyunk, és az emberiség élete a
civilizációval kezdődött.
A korai civilizációk peremén élő
primitív kultúrák nyilvánvalóan azt sugallnák, hogy az emberek másként
éltek korábban. Mégis könnyen félremagyarázták őket. Lecsúsztak a
civilizáció természetes állapotából; barbárokká alacsonyodtak le. Valaha
teljes értékű emberekként éltek, de elfelejtették a kultúrát, és most
alsóbbrendűvé, félállatokká váltak.
Kultúránk filozófiai gyökerei
Ez a kollektív kulturális
emlékezetkihagyás és az a felfogás volt jellemző a kultúránk
kiagyalóira, hogy az emberek a civilizáció létrehozóiként érkeztek a
világunkba.
Az ősi civilizációk, Sumer, Egyiptom,
Asszíria, Babilon, India és Kína filozófusai, történészei és hittudósai
beleszőtték a Nagy Felejtést munkájukba.
Az őket követők – a Biblia héber
szerzői, Mózes, Sámuel, Illés, Ézsaiás és Jeremiás, a nagy nyugati
gondolkodók, Szókratész, Platón és Arisztotelész, és a nagy keleti
gondolkodók, Lao-ce, Guatama Buddha és Konfuciusz – mind beleszőtték a
Nagy Felejtést munkájukba.
Az újabb korok gondolkodói hasonlóan
cselekedtek, nem vettek tudomást a Nagy Felejtésről. Miért tették volna?
Nem volt okuk azt hinni, hogy az emberek nem a civilizáció
létrehozóiként jöttek erre a világra. Nem volt okuk azt hinni, hogy nem
az volt a természetes állapotunk. Így aztán Aquinói Szent Tamás, Francis
Bacon, Galileo Galilei, Isaac Newton és Rene Descartes alapvetően a
Nagy Felejtés alapjaival vitték tovább kultúránkat.
Az igazság kiderül
Az őslénytan derített fényt a Nagy
Felejtésre. Az őslénytan tette világossá, hogy az emberiség nem akkor
érkezett a Földre, amikor a civilizáció keletkezett. Nagyon hosszú
ideje, gyakorlatilag több millió éve már teljesen más életmódot éltünk.
Az emberiség nem a természetes állapotból került primitív életmódba.
Hanem így kezdtük el.
Visszatekintve azt gondolnánk, hogy a
Nagy Felejtés kiderítése nagy horderejű felfedezés lehetett volna.
Gondolkodásmódunkat és kultúránkat alapjaiban rengette volna meg. Az
ember azt gondolná, hogy ez alapvetően megváltoztatná felfogásunkat
származásunkról és a követendő életmódról.
De nem így történt. A Nagy Felejtést
egyszerűen félremagyarázták. Ahelyett, hogy elismerték volna a 19.
század gondolkodói az emberiség két nagyon különböző és törvényes
történelmi életmódját, erre jutottak: noha az ember primitív barbárként
született erre a világra, az volt a rendeltetése, hogy civilizációt
építsen.
Lényegében ezt mondták: “Kit érdekel,
hogy nem civilizációt építő emberként érkeztünk? Az a sorsunk, hogy
civilizációt építsünk. Most, hogy itt vagyunk, kit érdekel, hogy mi volt
előttünk? Azok az emberek, akik előttünk éltek, csupán az elődeink
voltak. Nem voltak fontosak.”
Nem civilizációt építő emberként érkeztünk. De az volt a sorsunk, hogy civilizáltak legyünk.
A történészek kényelmes módon semmibe
veszik azokat az embereket, akik több millió éven keresztül éltek a
Földön a kultúránk keletkezése előtt.
Ahelyett, hogy a történelem részeként
elfogadnák, a történészek a történelem előtti korba száműzik őket. Azért
a történelem előtti korba, mert a történelem a civilizáció kezdetével
kezdődött. Mi vagyunk a jók; mi teljesítjük be az emberiség küldetését.
Bennünket kell tanulmányozni.
A mezőgazdasági forradalom meséje
Azt is félremagyarázták, ahogyan
kultúránk a vadászó-gyűjtő életmódról a civilizáció építésére tért át.
Gondolkodóink erre a “mezőgazdasági forradalom” kifejezést találták ki.
Így magyarázták: A mezőgazdasági
forradalom előtt az emberek nem tudták, hogyan gazdálkodjanak vagy
hogyan műveljék a földet. Vadásztak, gyűjtögettek és legeltettek. Amikor
felfedezték a gazdálkodást, le tudtak telepedni, és civilizációt tudtak
építeni. A mezőgazdasági forradalom volt az az alap, amiből az
emberiség nagysága kiindult.
Olyan módon magyarázták el, ami elhiteti velünk, hogy a mezőgazdasági forradalom:
o Többé-kevésbé mindenhol lezajlott.
o Többé-kevésbé egyidejűleg zajlott le.
A történetet úgy adták elő, hogy azt
gondoljuk, egy embercsoport kitalálta, aztán a szomszédjaik meglátták,
hogy mit csinálnak, és ezt gondolták: “hűha, mennyivel jobb módszer,
jobb életmód.” Amint egy csoport megvilágosodott a mezőgazdaság
tudományával, azonnal abbahagyta a primitív vadászást és gyűjtögetést,
és letelepedett, hogy a jobb életmódot élje. Azt látták, hogy ez a sors
az ember sorsa, és mohón magukévá tették.
Ez a mese terjedt el kultúránkban,
amióta a 19. századi gondolkodók kitalálták, hogy alátámasszák
elméletüket, miszerint a civilizáció az emberiség isteni sorsa. A
mezőgazdasági forradalom azonban nem volt forradalom, és egyáltalán
semmi köze nem volt a mezőgazdasághoz.
A mezőgazdaságot számtalan módon és
formában űzte több ezer kultúra a bolygó körül. A mezőgazdaság nem a
civilizáció egyedi jellemzője. A civilizáció egyedi jellemzője a
mezőgazdaságnak egy különleges formája, amit Daniel Quinn totalitárius mezőgazdaságnak hív.
A mezőgazdasági forradalomnak egyáltalán semmi köze sincs a mezőgazdasághoz.
A totalitárius mezőgazdaság minden
életformát alárendel az emberi élelmiszerek kérlelhetetlen, céltudatos
termelésének. Az a felfogás jellemző, hogy az egész világra jogot
formálhatunk, és minden földből emberi élelmiszert kell kihoznunk.
Ez jelentős fölösleget eredményez, ami rohamos népességnövekedést és rohamos földrajzi terjeszkedést eredményez.
Létszámfölényükkel a totalitárius
mezőgazdászok elárasztották a szomszédos területeket, és kiirtottak más
kultúrákat és azok életmódját. A mezőgazdasági forradalom nem ezer évvel
ezelőtt kezdődött és fejeződött be. Napjainkban is folytatódik, és azok
a kulturális doktrínák hajtják előre, amelyek azt sugallják, hogy a
föld ellenfél, és le kell győzni.
A mezőgazdasági forradalom nem arról
szólt, hogy az emberek jobb életmódot találtak. Arról szólt, hogy a több
ezer kultúra közül egy kultúra olyan módon kezdett el élni, ami csak
exponenciális terjedéssel működött. A civilizáció nem azért terjedt el,
mert jó ötlet volt. A civilizáció erőszakkal terjedt. A totalitárius
mezőgazdászok exponenciális terjedése mindenki mást kiszorított. Nem
forradalom volt; kísérlet volt, ami fékeveszett vonattá vált.
Ezért amikor a Nagy Felejtésre rájöttek, gyorsan el is titkolták. Kultúránkat először így képzeltük el:
Első emberek
|
Mi
|
Mi
Aztán így:
Első emberek
|
Kőkorszaki emberek
|
Középső kőkorszaki emberek
|
Új kőkorszaki emberek
|
Mi
|
Kőkorszaki emberek
|
Középső kőkorszaki emberek
|
Új kőkorszaki emberek
|
Mi
Amikor valójában ez így néz ki inkább:
Első emberek
|
Kőkorszaki emberek
|
Középső kőkorszaki emberek
|
Új kőkorszaki emberek
|
Nagy felejtés
|
Kőkorszaki emberek
|
Középső kőkorszaki emberek
|
Új kőkorszaki emberek
|
Nagy felejtés
| |
10.000 egyéb kultúra Mi
Új gondolkodásmód
A Nagy Felejtés felfedezése új rálátást
ad az emberi történelemre és a világban elfoglalt helyünkre. Lehetőséget
ad arra, hogy azt a másik életmódot a bolygón jogosan létezőként
ismerjük el.
Az ökológiai válságra adott válasz nem
abban rejlik, hogy ugyanúgy kínlódjunk tovább, ahogy több tízezer éven
keresztül tettük. Nem abban rejlik, hogy mániákusan próbáljunk meg
helyrehozni egy olyan életmódot, ami csak növekedéssel tud fennmaradni.
Végül az akkorává növi ki magát, hogy már nincs hely a számára. Ez az
idő most jött el.
Ahelyett, hogy megpróbálnánk valahogy
működőképessé javítani életmódunkat, teljesen át kell azt
alakítanunk. Most már tanulmányozhatjuk a bennszülött kultúrákat
anélkül, hogy barbárnak tekintenénk őket. Nem maradtak el tőlünk a
fejlődés útján; nem ők a legfejletlenebb civilizált népek. Olyan
életmódot folytatnak, ami teljesen eltér a mienktől.
Olyan életmódot, ami nem feltétlenül
alsóbbrendű, ami semmiképp a civilizáció elődje. Most már új
szemlélettel tekinthetünk rájuk, újonnan felfedezett tisztelettel, és
meghallgathatjuk mondandójukat.
Fenntartható módon éltek több millió éven keresztül ezen a bolygón. Sok mindent tanulhatunk tőlük.
Most már láthatjuk, hogy az ökológiai
válságban a problémát nem az emberiség okozza. Az emberek nem élősködők.
Az emberek képesek fenntartható módon élni, ahogy korábban. A problémát
egyetlen kultúra jelenti. A kultúra, ami 10 ezer évvel ezelőtt
kezdődött a totalitárius mezőgazdasággal, és ami most is él. Nem kell az
embereket megváltoztatnunk. Nem kell őket megjavítanunk. Egyetlen
pusztító kultúráról kell csak lemondanunk.
Nem azért vagyunk a világ lakosságának
99%-a, mert jobb az életmódunk. Azért vagyunk a 99%, mert kultúránk
terjedt, és kiszorította azokat, amelyek nem terjedtek.
De találhatunk új módszert.
Forrás:
Fordította:
sevaster / felolvasta: Szabó Sipos Barnabás / zene: Sajti
A cikk alapját adó könyv:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése