Aki traumát szenvedett el, soha
sem lesz az, aki akkor lehetett volna, ha ez elmarad az életéből. Ha
valami megtörtént, azt nem lehet meg nem történtté tenni. A traumába
bele lehet halni, de ha az ember nem hal bele, akkor olyan képességei
szabadulnak fel a túlélés érdekében, amelyek soha nem alakultak volna ki
trauma nélkül. Az ember gyógyíthatja önmagát.
(Feldmár András)
– A jó terapeuta soha nem akar segíteni – írja egyik könyvében. Mi a célja a terapeutának, mikor jó egy terapeuta?
– A jó terapeuta azt gyakorolja, hogy
ne legyenek vágyai. Páciensei nagyon gyakran attól szenvednek, hogy
gyermekkoruk óta a mások vágyait fontosabbnak kellett tartaniuk saját
vágyaiknál. A mai világban a terapeuta rendelőjén kívül az ember
mindenhol elvárásokkal találkozik. Akitől gyerekkorában túl sokat vártak
el, annak csak két lehetősége van: lázadni vagy engedelmeskedni. A baj
az, hogy az ellenállás és az engedelmeskedés sem autentikus. Aki egy
ilyen családból jön, nem tudja, hogy ő ki, mivel nem ismeri a saját
vágyait, ugyanis mindig valaki másnak a vágyait kellett kielégítenie. Ha
egy ilyen ember bekerül egy terapeuta rendelőjébe, s az a terapeuta
ugyanolyan, mint a szülei voltak, vagyis elvárásai vannak, akkor inkább
spórolja meg a pénzét, mert ott is ugyanaz a játszma folyik, ott sem
lesz alkalma megtalálnia önmagát. Egy jó terapeuta úgy viszonyul a
pácienséhez, amint a jó szülőnek kellene viszonyulnia a gyerekéhez. A jó
szülő odafigyel a gyerekre, és hozzásegíti, hogy megvalósítsa önmagát. A
jó szülőnek bíznia kell abban, hogy egy kis segítséggel a gyerek jobban
tudja, hogy neki mi kell, mint bárki más. A jó terapeuta is mélyen
hiszi, hogy a páciens jobban tudja, neki mi kell, mint bármelyik okos
terapeuta vagy pszichiáter. Arrogáns dolog azt hinni, hogy én jobban
tudom, neked mi kell, mint te magad. Egy orvos természetesen jobban
tudja, mint én, hogyan kell a törött karomat rendbe tenni. A
pszichoterápia azonban nem olyan, mint az orvostudomány, és nem is lett
volna szabad pszichiátriaként annak részévé válnia. A terápia inkább az
etikára vagy a politikára hasonlít, ahol, mint azt már Arisztotelész
megmondta, minden helyzet más, s nem lehet általánosítani. Ezért a
terapeutának a jelen helyzetre kell reflektálnia, abban kell részt
vennie. A jelen helyzetet nem lehet elméletileg meghatározni, azt élni
kell. A terapeuta dolga az, hogy amint érzi, mi a baj a pácienssel,
szavakba öntse és tükrözze, hogy a páciens rájöjjön, mit tesz tudat
alatt másokkal. A terapeutának még arra sem szabad vágynia, hogy a
páciens jobban legyen. Én nem űzném ezt a foglalkozást 42 éve, ha nem
látnám, hogy a páciensek rátalálnak önmagukra, de ez legyen az ő
akaratuk, és ne az enyém. Nekem egyetlen elvárásom lehet, hogy fizesse
ki a honoráriumot, amiben megállapodtunk.
– Olyan szakemberként, aki
bevallása szerint azért lett terapeuta, mert traumatizálták, hogy látja:
lehetséges teljesen megszabadulni a gyermekkorban elszenvedett
traumáktól?
– Nem hiszem, hogy az ember
megszabadulhat bármitől. A Vancouver környéki szigeteken erős szelek
fújnak, s vannak olyan fák, amelyek folyamatosan 45 fokos szögben
állnak, a szélirányba dőlve, mivel mikor csemeték voltak, már akkor is
arról fújt a szél, s emiatt ferdén nőttek. Ezek sosem lesznek egyenesek,
mégis egészséges és gyönyörű fák. Aki traumát szenvedett el, soha sem
lesz az, aki akkor lehetett volna, ha ez elmarad az életéből. Ha valami
megtörtént, azt nem lehet meg nem történtté tenni. A traumába bele lehet
halni, de ha az ember nem hal bele, akkor olyan képességei szabadulnak
fel a túlélés érdekében, amelyek soha nem alakultak volna ki trauma
nélkül. Az ember gyógyíthatja önmagát. Azt teheti, hogy megsiratja,
meggyászolja, ami történt vele. Azok, akik traumán estek át, és csak
dühöngenek, vagy sajnálják magukat, nem tudnak továbblépni. Azonban, ha
az ember szeretettel van körülvéve, s ebben tud a terapeuta segíteni,
akkor amint megbízom a másikban, és érzem a szeretetét, elkezdek sírni,
mert emlékszem arra, amikor ez nem így volt, amikor egyedül voltam, és
nem szerettek, amikor nem lehetett élni, csak túlélni. A sírás, a gyász
azt jelenti, hogy elfogadjuk a veszteséget, amit a trauma okozott, s
amikor vége a gyásznak, mehetünk tovább.
– Napjainkban rengeteg a
zátonyra futott párkapcsolat, a válással végződő házasság.
Általánosságban mi ennek az oka? Hogyan jelenik meg a párkapcsolatban a
szabadság? Hiszen ön azt vallja: „szabadság és szerelem”.
– Az alapvető probléma talán az, hogy
nagyon sokan összekeverik a vágyat a szeretettel. A vágy nem szeretet,
és a szeretet nem vágy. Egyik sem jobb vagy rosszabb, mint a másik,
egyszerűen csak más. Például azt mondom, hogy szeretem a marhasültet. Ez
azt jelenti, vágyom arra, hogy marhahúst egyem, nem pedig azt, hogy
szeretem a tehenet. Gyakran amikor egy ember azt mondja a másiknak, hogy
szereti, akkor az menekülni akar, mert érzi, hogy számára ebből semmi
jó nem fog származni. Érzi, hogy az illető, aki azt mondja, „szeretlek”,
tele van elvárásokkal, vágyai vannak, használni és kihasználni akar. A
szeretet semmire sem vágyik, ezért is mondtam azt, hogy a terapeuta
dolga a szeretet.
Párkapcsolatokban nagyon gyakran az
történik, hogy két éhes ember meg akarja enni egymást. Ebből
nyilvánvalóan harc lesz, és rövidesen véget fog érni, még akkor is, ha
az egyik odaadja magát, hogy a másik egye meg, mert ő semmivé válik, a
másik meg kövér lesz. Nagyon gyakran az történik a párokkal, hogy az
egyik azt mondja: mi ketten legyünk egyek, és az az egy legyek én. A
struktúra tehát dominancia és szubmisszió, ami nem tarthat soká, és
unalmas lesz. Ha azt mondom, hogy legyek én a kutya és legyél te a
farkam, akkor örökké egyek leszünk, de ezt csak úgy tudjuk
megvalósítani, ha te úgy mozogsz, ahogy én akarlak csóválni, tehát ha
aláveted magad az én akaratomnak. Ha nem így lesz, akkor nagyon dühös
leszek rád. A kutya is megharapja a farkát, ha az önállósítja magát, és
úgy mozog, ahogy akar. Általában a férfiak azért verik a feleségüket,
mert amikor a nő valami önállót mond vagy tesz, akkor megijednek, hogy
önállóvá válik, és már nem fogja szeretni, s vissza akarja kényszeríteni
az alávetettség állapotába. Miért lennél velem, ha nem vagy a részem?
Azt akarom, hogy függő legyél, mert ha önálló vagy, akkor nem tudlak
irányítani. Az igazán jó kapcsolatban nincs ilyen, ellenben van annyi
tér, hogy két teljesen önálló ember önmaga tudjon lenni, s ne kelljen
megváltoztassák önmagukat, hogy a másiknak megfeleljenek. Nem
megfelelésről van szó, hanem elfogadásról és támogatásról. A jó
kapcsolat kritériuma, hogy velem szabadabb a másik, mint ha egyedül
lenne, nem kell a szabadsággal fizetni a kapcsolatért.
– A stressz szintén a jelenkor egyik heveny lelki problémája. Tud ellenszert javasolni?
– Természetesen tudok. Aki megoldotta
ezt a problémát, az a Montrealban dolgozó magyar származású biológus,
Selye János volt. Ő azt mondta, nem maga a stressz a probléma, hanem az,
hogyan reagálunk rá. Lényegében négy lehetőség van: küzdök ellene
hatékonyan, menekülök hatékonyan, menedéket keresek hatékonyan, vagy
beteggé teszem magam. Tehát ha nem akarom beteggé tenni magam, akkor
választanom kell az első három közül.
– Furcsa módon az emberek jelentős hányada a negyedik lehetőséget választja.
– Sajnos igen. De itt a pszichoterápia
segíthet, mert én bátorítani tudom a pácienseimet, hogy harcoljanak,
meneküljenek, vagy keressenek védelmet.
– Ön melyik megoldáshoz szokott folyamodni?
– Ha visszanézek az életemre, akkor azt
látom, hogy mindhármat használtam. Elmenekültem az anyámtól,
Magyarországról Torontóba, mikor a szüleim megérkeztek Torontóba, akkor
elmenekültem Vancouverbe, elmenekültem két házasságból. Ugyanakkor
harcolni is tudok, és védelmet kérni is, tehát mind a hármat
alkalmaztam. Tulajdonképpen egyik módszer sem jobb, mint a másik. Már
Mark Twain megírta, hogy hülyék vagyunk mi emberek, ha azt hisszük, hogy
a nyúl kevésbé jó állat, mint az oroszlán, mert elmenekül, és nem
harcol. Hát hülye lenne a nyúl harcolni, és hülye lenne az oroszlán
menekülni. Mindhárom lehetőség remek. Magyarországon elviselni, kibírni
valamit virtusnak számít. Aki sok mindent kibír, az értékes embernek
számít. Az, hogy ebbe belebetegszik vagy belehal, nem számít. Rövid
távon, amikor túlélni kell például egy háborút, akkor természetesen jó,
ha az ember kibír dolgokat. Amikor azonban béke van, amikor már élni
lehet, nem csak túlélni, akkor minek bírjak ki helyzeteket, amelyek nem
jók nekem? Akkor harcolni kell, menekülni kell, vagy védelmet kell
keresni, rá kell jönni, hogy a végsőkig kitartani nem virtus.
– Skype-jelmondata Death is the road to awe (A halálon át vezet az út a tisztelet felé). Mire utal ez?
– A régi görögök azt mondták, azért
élünk, hogy gyakoroljuk a halált. Arra rájönni, hogy véges az életünk,
félelmetes felismerés, de nem szabad kikerülni, mert ez a valóság, s
lehet, azért ölünk, és azért nem szeretjük egymást, mert nem engedjük be
a tudatunkba azt a tényt, hogy mindannyian az akasztófára várunk. Ha
tudatosul, hogy én is és te is a sír felé megyünk, akkor talán megesik a
szívünk egymáson. De ha ez olyan félelmetes, hogy a tudatosságból
kizárjuk, akkor kínozhatjuk és becsaphatjuk egymást. Erről szól a
jelmondat.
– Eredeti, az általános tudományos állásponttól nagyon eltérő a véleménye a pszichés betegségeket illetően.
– Pszichés betegség nincs. Ezt Szász
Tamás már ezerszer kifejtette, csak senki sem figyel rá: az embernek
vagy agybaja van, vagyis az agyának van egy betegsége, vagy problémái
vannak az élettel. A pszichés betegség egy rossz metafora, és ebből él a
pszichiátria. Abban a pillanatban, hogy felcímkézünk valakit,
degradáljuk az illetőt, úgy tekintjük, mint egy csoport részét, például a
depressziósok egyikét. Akkor nekem nem kell téged megismernem, hanem
megnézem a
könyvben, hogy mit kell csinálni a depressziósokkal.
könyvben, hogy mit kell csinálni a depressziósokkal.
A gyógyszergyárak persze milliárdokat
keresnek azzal, hogy egy egzisztenciális problémát, például a
reménytelenséget kinevezik depressziónak, betegségnek. A pszichiátria
nagy része tulajdonképpen elnyomja az embereket, vagy segíti azokat az
erőket a társadalomban, melyek elnyomják és kihasználják az embereket,
mivel azt mondja: mindannyian börtönben vagyunk, nem változtathatjuk meg
az életünket, változtassuk meg inkább a biokémiánkat, és akkor el
tudjuk viselni az elviselhetetlent. Én nem így gondolom.
– A Kanadában töltött évtizedek után mi késztette rá, hogy aktivitásának jelentős részét Magyarországra összpontosítsa?
– Nem tudom. 1992 táján kezdett el
érdekelni a magyar pszichológia, de csak egy érdekes magyar
pszichológust találtam, dr. Bagdi Emőkét, a többiek unalmasak voltak. Ő
gyönyörűen írt és szépen gondolkodott. Ezt megírtam neki, ő pedig
meghívott, hogy tartsak előadásokat a debreceni egyetemen. Így
kezdődött. Nagyon élveztem, pedig akkor még alig tudtam magyarul, hiszen
egy 16 éves fiatal szókincsével rendelkeztem, angolul gondolkodtam.
Elkezdett egyre inkább érdekelni, hogy megtaláljam a gyökereimet a
magyar nyelvben, magyarul is ki tudjam fejezni magam. Úgy érzem, azóta
sokat fejlődtem.
Szerző: Pengő Zoltán
forrás: delfinstudio.hu
Link: http://betegsegnyelv.hu/blog/a-terapeuta-dolga-a-szeretet-interju-feldmar-andrassal/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése